Wanneer je ontwerpgericht onderzoek uitvoert is het noodzakelijk om onderzoekstechnieken uit te zoeken die een mooie match vormen met het kort-cyclische en oplossingsgerichte karakter van ontwerpgericht onderzoek. De World Cafe Method (WCM) is zo'n techniek die perfect past bij het karakter van ontwerpgericht onderzoek.
De WCM is gebaseerd op 7 design principes:
- setting: creëer een speciale omgeving met een prettige ambiance. M.a.w. boots de sfeer van een café na.
- Gastvrijheid: zorg dat participanten zich op hun gemak voelen. Onderzoek doen mag best harstikke leuk zijn. Dat is dan ook de voornaamste taak van de moderator (of beter: gastheer/gastvrouw).
- Stel vragen die ertoe doen: bij WCM staat het beantwoorden van één of enkele vragen centraal. Samen filosofeer je over de antwoorden.
- Iedereen doet mee: de moderator (of beter: gastheer/gastvrouw) moedigt iedere participant actief aan om deel te nemen aan het gesprek en om ervaringen te delen
- Samenbrengen van verschillende perspectieven: nuance in de antwoorden staat centraal doordat verschillende experts verschillende perspectieven met zich meebrengen.
- Zoeken naar patronen: door goed naar elkaar te luisteren kunnen patronen in de antwoorden worden ontdekt. Deze worden genoteerd.
- Delen van de inzichten: de inzichten worden weer als startpunt gebruikt voor het volgende café-gesprek en op het eind plenair gepresenteerd.
In het artikel 'World Cafe Method als marktonderzoekstechniek: briljant aan de bar' (Clou Today) ga ik dieper op deze methode in. Je leest het artikel hier.
Auteur: Eveline van Zeeland
Meer lezen:
-
Brown, Isaacs et al (2005). The World Café, Shaping our futures through conversations that matter. Berrett-Koehler Publishers, San Franciso.
Meer leren: Workshop Design Thinking met Impact