· 

Trends voor marketing designers

Auteur: Eveline van Zeeland

 

Als organisatie heb je altijd je voelsprieten uitstaan. Alleen wanneer je weet wat er om je heen gebeurt kan je daar ook slim op inspelen. De belangrijkste partij om je voelsprieten op te richten zijn je klanten. Immers, je klanten vormen uiteindelijk het bestaansrecht van je organisatie. Marketing design betreft het ontwerpen van oplossingen voor je klanten die het leven van die klanten een beetje leuker, handiger, mooier of efficiënter maken.

 

Om oplossingen te ontwerpen die het leven van je klanten leuker, handiger, mooier of efficiënter maken, moet je je verdiepen in je klanten. Dat kan op microniveau door precies in kaart te brengen waar klanten tegenaan lopen, maar kan ook op macroniveau door bepaalde trends te destilleren. Voor een analyse op micro-niveau is het Marketing Design Model heel geschikt. In deze blog richt ik me op trends op macro-niveau. Via een trendanalyse heb ik vijf trends in consumentengedrag gedestilleerd. Trends met een donker randje weliswaar. Want juist wanneer ergens een donker randje aan zit dan valt er iets weg te poetsen, dan valt er écht iets beter te maken. 

 

De onderstaande tabel geeft een overzicht van de vijf trends in consumentengedrag die momenteel spelen: